Kropsterapi

Kropsterapi er en behandlingsform, der skaber rum for det enkelte menneske på både et fysisk og psykisk plan ved at kombinere massage og det terapeutiske.

I dag er det anerkendt, at vores krop og psyke hænger sammen som en helhed. Og det er netop det, Kropsterapi tager udgangspunkt i. Alt hvad vi oplever, både positivt og negativt, lagres i vores krop på forskellig vis. Oplevelser, erfaringer og følelser. Filosofien bag Kropsterapi er meget kort fortalt: hvis du ikke har det godt indeni, har du det heller ikke godt udenpå. Uforløste konflikter, stress, anspændthed og traumer kan sætte sig som ubalancer eller fysiske blokeringer i kroppen eller i vores organer og muskler, og på sigt vil dette ofte føre til skavanker eller smerter, hvis ikke der bliver taget hånd om problemerne.

I kombination med akupressur, zoneterapi, meridianmassage, afspænding af muskler, åndedrætsteknik og frigørelse af led, så bruges kropsterapi som en effektiv, dybdegående og forløsende massageform. Fokus i kropsterapi ligger på at løse årsagerne og ikke blot behandle symptomerne. Kropsterapi arbejder udfra, at årsagen til smerten ikke nødvendigvis sidder samme sted som selve smerten.

Ved kropsterapi frigøres fysiske og psykiske spændinger, og på den måde aktiveres kroppen til at helbrede sig selv. Kropsterapi kan både hjælpe folk med fysiske skavanker, spændinger og smerter og psykiske problematikker som f.eks. stress, angst og depression… Men også med låste følelser, som man måske slet ikke var klar over, at man havde…

Uanset om du kommer med en spændt nakke, et knæ der gør ondt eller en øm skulder, så kan kropsterapi – sammen med dig – hjælpe dig med at finde frem til, hvorfor du har ondt netop der i din krop.

De fleste, som har prøvet kropsterapi, kan fortælle om en forløsning, en lettelse, som giver ny vitalitet, mere indsigt og større velvære. Og nogle oplever, at livet i det hele taget føles mere enkelt. At det, som før virkede uoverskueligt og umuligt, ikke længere er det, og at der pludseligt åbner sig nye veje og energi til at prøve dem af.

Kropsterapi kan for mange mennesker skabe forandringer på følgende områder: stress, angst, traumer, gigt, smerter, ømhed, piskesmæld, tennisalbue, museskader, ryg- og nakkeproblemer, eksem, allergi, astma, fordøjelsesproblemer etc..

Kropsterapi er et fantastisk værktøj til at hjælpe andre mennesker til at få en dybere forståelse af sig selv og det liv, de lever, og derigennem få det meget bedre!!!

FAKTA OM KROPSTERAPI

Hvad er en kropsterapeut

En kropsterapeut er en terapeut, som arbejder med en dybere forståelse af den menneskelige psyke og kroppens sprog, og hvordan kroppen og psyken hænger sammen. Alle kroppe er forskellige og fortæller hver deres helt egen unikke historie om det menneske, der ligger på kropsterapeutens briks.

Vores krop reagerer ligesom vores følelser på de ting, der krydser vores vej gennem livet. Den påvirkes både af fysiske og mentale oplevelser og udfordringer. Og det er det, der gør arbejdet som kropsterapeut så vanvittig interessant.

Hvordan foregår en kropsbehandling

En behandling starter med en kort samtale, hvor kropsterapeuten prøver at spore sig ind på, hvor klienten befinder sig i livet, og hvilke problematikker du skal være særligt opmærksom på under behandlingen. Ofte vil kropsterapeuten allerede have en fornemmelse af, hvad det er for et menneske, han har med at gøre, når vedkommende træder ind ad døren. For vi mennesker afslører nemlig utrolig meget om os selv bare i kraft af den måde, vi går på, står på, taler på, bærer os selv på etc..

Herefter foregår resten af behandlingen på briksen, hvor klienten ligger under et tæppe i undertøj. En kropsterapeut benytter sig af en effektiv, dybdegående og forløsende massageform, der kombinerer akupressur, zoneterapi, meridianmassage, afspænding af muskler, åndedrætsteknik, frigørelse af led og terapeutisk samtale.

En kropsterapeut vil gennem hele behandlingen have stor fokus på åndedrættet, da dette er en af kropsterapiens helt store forcer – åndedrættet er nemlig i særlig grad med til at forene det fysiske og psykiske i kroppen. Som kropsterapeut benytter du åndedrættet til at komme dybere ned i de spændinger og blokeringer, der findes i klientens krop. Derudover er åndedrættet utrolig vigtigt for at kunne åbne op for klientens energisystem.

Hvad er det en kropsterapeut kan og gør

På mange måder kan en behandling af en kropsterapeut sammenlignes med få lettet sit hjerte på en nonverbal måde.

Efter en behandling hos en kropsterapeut vil klienten ofte føle sig lettere og mere fri i kroppen. Det vil opleves som et både fysisk og psykisk overskud, fordi kroppens blokeringer er blevet fjernet. Dette skaber rum i kroppen, og mere rum i kroppen leder til mere overskud!
En kropsterapeut dykker langt dybere ned i kroppen end andre former for massage og behandler ikke kun symptomerne, men kommer derimod langt tættere på sagens kerne. På den måde er en kropsterapeut i stand til at bryde eventuelle negative mønstre og forhindre, at de samme problemer bliver ved med at gentage sig.